torsdag 27. februar 2014

D.I.Y

Garn fra Sjølingstad og Telespinn

Når du ønsker deg noe er det ofte lurt å spørre noen om å få det, men vel så lurt kan det være å gjøre det selv.
Judith og Annepålandet har skrevet godt og klokt om norsk garn og norske garnprodusenter. Jeg skal ikke gjenta alt de har sagt, men er så enig så enig.
Jeg etterlyste en liste inne hos Anne over norske garnprodusenter, men egentlig så er det jo bare å gjøre det selv?  Så nå har jeg begynt, i siden her finner du en liste over de jeg har funnet frem til så langt. Det finnes sikkert flere og det hadde jo vært supert om noen av dere kunne supplere med navn og adresser.  Mange av disse produserer økologisk og uten bruk av tilsetningsstoffer, og mange selger mye mer enn garn. En ren gullgruve av spennende produkter. Og sånn by the way; ullteppene fra Spinnerigården (Hoelfeldt Lund) er nydelige og kan anbefales. Jeg er ikke sponset på noen som helst måte.
Jeg har ikke handlet hos alle de som står på lista og vet derfor ikke stort mer enn det som står på sidene deres, men noen har jeg handlet hos og har bare positive erfaringer så langt.

Garn fra villsauene på holmene utenfor Flekkerøy
absolutt kortreist garn!


I etterkant av nedleggelsen eller rettere sagt flyttingen av Dale til utlandet har det vært lansert en ide om å merke garn produsert i Norge av norsk ull på lik linje med norsk mat, og jeg må si at den ideen tiltaler meg. Det er noe med å vite hva jeg kjøper, hvor det kommer fra og hvordan det er produsert.
Jeg er absolutt ikke i mot å kjøpe garn fra utlandet eller annet ikke norsk garn, men muligheten til å velge og å vite hva jeg kjøper ønsker jeg, samtidig ønsker jeg også å kunne kjøpe norskprodusert garn i min lokale garnbutikk. Så her må det strikkes:)

6 kommentarer:

  1. Enig, men ser at garn som jeg til og med kjøper på fabrikkutsalg er merket med 'Made in Peru'…. her må det strikkes ja… ha en flott torsdag hos deg!

    SvarSlett
  2. Så flott! Jeg tenkte jeg skulle lage en sånn liste, men ting tar litt tid her hos meg...
    Er det ok om jeg har den på samme måte i min blogg også - og så kan vi oppdatere hverandre når det dukker opp noe nytt?

    Her pøsregner det i dag, og tåka ligger tett, både ute og inne... Nå vil vi ha litt SOL!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert!!!
      Bare lag liste du også - jo flere jo bedre, og du må gjerne kopiere mine adresser - de er jo offentlige og ikke mine private så det synes jeg er god ide.

      Ja, jeg vil ha SOL!!! Det er så usigelig lenge siden vi hadde mer enn to minutter solskinn.

      Slett
  3. Så flott at de bretta opp ermene og satte igang med lista! Jeg linker til deg/dere hvis jeg nevner norskprodusert garn i en av mine fremtidige innlegg :-)

    SvarSlett
  4. Knallbra! Jeg vet om, sånn på stående fot: Leine merino, Lønnlia mohair, Løiten angora, Alpakka Enghaugen (også noe import) og Nordisk alpakka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Linda!
      Jeg legger dem til så snart jeg finner nettadrene

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.