søndag 2. februar 2014

Når jeg tenker som Pippi


Var det ikke Pippi som at "det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg sikkert" ?
Noen ganger tar jeg en Pippi og tror at jeg kan saker og ting jeg aldri har gjort før bare fordi det ikke ser så vanskelig ut, og når andre kan så kan jeg!
Noen ganger kan jeg og andre ganger kan jeg ikke. Noen ganger lykkes jeg på første forsøk andre ganger må det mere øving til.
Denne her gangen er en slik gang som det må mer øving til. Jeg hadde lyst til å strikke en vott med latvisk flette, og det måtte da være en smal sak for en som har flere års strikkeerfaring på nakken tenkte jeg.


Vel, det var ikke en smal sak viste det seg. Det begynte helt OK men fortsatte ikke så OK. Hva er det jeg gjør feil siden fletta blir så rar? Kanskje flettemønsteret kommer bedre frem etter noen omganger? Så fortsatte jeg med hodet langt ned i sanden og strikket i vei i håpet om at fletta på mirakuløst vist skulle vise seg å bli perfekt. Noe den selvfølgelig ikke gjorde, for det var ikke bare det at den SÅ rar ut, den VAR rar og strikket helt feil. Sånn kan det gå når jeg ikke tar meg bryet med å lese meg opp når nye ting skal læres og bare stoler på den først forklaringen jeg leser.

Latviske fletter er fint, latviske fletter SKAL jeg lære meg på den rette måte. Jeg har sjekket litt på nett nå altfor sen for denne votten , men det kommer fler votter.
Jeg har funnet en god forklaring, og nå får jeg det til, men mer om det når de vottene er ferdige.
Selv om fletta ble feil er vottene greie nok og havner i gavekurven min.
Mannen foreslo at jeg kunne kalle det for ei Flekkerøyflette og bare late som om det var det det skulle være helt fra starten av. Jeg kjøper den:)
Mønsteret  "Astrid" er fra  Vantar för alla årstider av Clara Falk og Kamilla Svanlund.
Strikket i Rauma Finull, pinner nr. 2,5 på mansjetten og nr. 3 på resten. Sist jeg strikket en vott fra denne boken synes jeg tomlene ble litt lange, så her har jeg forkorta den en smule og avslutta med rund, hvit tupp.

10 kommentarer:

  1. Det finnes flere veier til mål med latviske fletter, så tilslutt finner du en som funker for deg! JEg la ut en oppskrift for lenge siden der jeg øvde på de flettene, kanskje den forklaringen kan hjelpe? http://www.ravelry.com/patterns/library/braided-mittens-2

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Den skal jeg sjekke, selv om jeg tror jeg har funnet en grei forklaring og allerede er i gang.

      Slett
  2. Jeg vil gjerne strikke en gang latvisk fletter også :-) nå på en eller annen måte...
    I alle fall er det herlig å strikke nye teknik. Og vottene er herlig - deilig mønsteret og farger. Jeg liker.

    SvarSlett
  3. Det begreppet er jeg ikke kjent med, disse flettene altså. Må nok undersøkes litt nærmre. Men din gavekorg må virkelig begynne fylles opp nå av fine vanter nå :)

    SvarSlett
  4. Jeg har heller ikke fått til å strikke Latvisk flette, men en gang så....... Fine votter du har strikket :)

    SvarSlett
  5. Synes vottene er fine slik de er nå, med eller uten latvisk flette. Lekre farger du har valgt!

    God, ny uke ønskes av Ingunn

    SvarSlett
  6. Vottene ble i hvert fall kjempefine!
    Jeg har strikket noen latviske fletter, og jeg tenker at du antakelig ikke har funnet den "rette" forklaringen - for jeg har heller ikke peiling på latviske fletter, men har fått dem til med god hjelp fra grundige oppskrifter. Men egentlig er det jo ikke så nøye, for den som får vottene, vet antakelig ikke hvordan en latvisk flette skal se ut, og blir sikkert strålende fornøyd med akkurat sånn det er!
    Ha en fin, ny uke!

    SvarSlett
  7. Superfine votter! Jeg er vanligvis ikke veldig begeistret for mønsterstrikk, men disse likte jeg! :)

    SvarSlett
  8. Kjempefine votter i nydelige farger! Jeg burde kanskje tatt en kikk i boka til Clarastickar :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.