lørdag 16. november 2013

Rye sokker


Dette er ikke en diger sokk, men en fabelaktig flott genser, eller det skal bli en fabelaktig flott genser!
Jeg er så heldig å få lov til å være med å teststrikke torirots nye mønster - en ære!
Det er fantastisk moro, men krevende, og når jeg vanligvis vandrer rundt i ME-tåka så blir jeg helt nødt til å ta pauser inni mellom, og da passer det godt å strikke sokker.
Det kommer mer om genseren senere, for nå skal det handle om sokker.
Jeg kom over dette mønsteret en dag jeg satt og tittet i ravelrys rikholdige mønsterarkiv.

Det fristet og veien til skuffen med  sokkegarn av det litt tykke slaget var kort.
Det går utrolig raskt å strikke et par av disse sokkene, og mønsteret er veldig enkelt og godt forklart med tegninger og beskrivelser.
Så er det da også beregnet på nybegynnere, og kan du bare bittelitt engelsk så er det bare å gå i gang. Anbefales!
Gratis er det også.
Det ble til slutt en hel stabel ryesokker, både til store og små.
 Heldigvis er det mange som ønsker seg sokker, og de som ikke har sokker øverst på ønskelista trenger faktisk også sokker. Jeg har gitt bort drøssevis, men aldri hørt at de ikke blir satt pris på.
Her i landet kan vi faktisk bruke sokker året rundt, -  supert for meg som elsker å strikke dem. Jeg liker å strikke enkle ting innimellom, ting som blir fort ferdige og da faller jeg ofte ned på sokker.
Mange ganger har jeg ønsket å variere litt og begynner på votter, men som oftest ender det opp med bare en eller i verste fall en halv vott. Det ligger noen halvferdige par  i mine skap, og  noen ganger tenker jeg at nå er det på tide å gjøre noe med det, men det blir som regel med tanken. Jeg beundrer alle som synes vottestrikk er topp og jeg ønsker både titt og ofte å være medlem i den klubben.
Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, - det finnes ikke bedre "tankeløs" strikk enn sokkestrikk av det enkle slaget. Jeg slapper av når det går sokker på pinnene og ME-tåka blir ikke fullt så merkbar, det hele går nærmest på autopilot og jeg behøver ikke bry de små grå nevneverdig.




Mønster: Rye sokker
Garn: Diverse tykkere sokke garn -  blant annet Sterk og Robust
Pinner: 3 og 3,5

6 kommentarer:

  1. Den genseren ser flott ut så langt, for et vakkert mønster og fargene, fantastiske.
    Sokker er greit å ha, blir bestandig kald på beina her hjemme, enkle mønster er en gave, tåkete eller ikke.
    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  2. Spennende genser. Den er nok en utfordring for dem som ikke er i ME-tåka også. Gleder meg til å se det ferdige produktet. Vi er nok ikke helt like skjønner jeg, fordi jeg heller strikker votter enn sokker. Skjønner ikke hvorfor, for jeg synes ikke vanlige sokker er vanskelige. Det bare blir sånn ;)

    God søndag!

    SvarSlett
  3. Tøffe sokker! Disse skal jeg jammen prøve meg på. Takk for tipset!

    Riktig god søndag til deg!

    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg må (burde ihvertfall) strikke sokker før kulda setter skikkelig inn. Hos oss er det litt gulvkaldt. Det hadde vært så koselig med en kurv full av sokker som vennene våre kan bruke når de er på besøk. Skal teste ut oppskriften!

    (Genseren er helt nydelig!)

    SvarSlett
  5. Flotte sokker. Disse blir helt sikkert strikket - snarest...........

    - Marianne

    SvarSlett
  6. Så mange flotte par sokker!!! Jeg har satt mønsteret i kø for en tid tilbake, men det så jammen overkommelig ut med denne stabelen i flotte farger hos deg:) (Har flere som har ønska seg sokker fremover…)

    Den genseren gleder jeg meg til å se ferdig!! Men det så ganske så krevende ut, så skjønner godt det må litt avveksling til!:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.