torsdag 7. november 2013

Royal Brun

Et nytt prosjekt med "feil" strikkefasthet", men denne gangen var det med fullt overlegg.
Det hender både titt og ofte at jeg ser et plagg som umiddelbart får frem "baremåstrikkedet" behovet i meg. Jeg vet ikke riktig hva det skyldes, men det er nok noe med både fasong og mønster som trigger.
Denne genseren er et eksempel på akkurat det. Susie Haumann har laget denne oppskriften og oppskriften står i boka "babystrik 0-18 mdr", men jeg hadde lyst på en større størrelse og hadde et av mine barnebarn i tankene.
Ved å skifte garntykkelse og pinnestørrelse skifter man også størrelse, det behøver man ikke være rakettforsker for å forstå, men å treffe den riktige størrelsen kan vel heller by på broblemer.
Da må man i såfall frem med regneark og kalkulator, og ære være dem som orker sånt. Jeg er nok litt lat på det området, og tar heller en sjangs og lar det stå til. Det er viktigere for meg å strikke, det å skape noe, enn det er at det passer i størrelse, og når man strikker barneklær vil det alltid være en eller annen det passer en eller annen gang er min enkle filosofi.

Jeg strikket denne da vi var på hytta for noen dager siden, og håpet den skulle passe en treåring, men resultatet er nok mer passe en 4 åring vil jeg tro. Nok en gang er jeg glad for at barn vokser!
Her henger den til fotografering på en granstamme, ferdig strikket, men uten knapper.
Jeg har brukt rester etter denne genseren og garnlageret mitt er redusert med noen få gram, 193 gr for å være nøyaktig.
Fasongen er god og mønsteret er enkelt, strikket ovenfra og ned. Oppskriften er godt skrevet og enkel å følge, jeg strikker den gjerne igjen, og da vil jeg forsøke å treffe litt bedre på strørrelse.







Oppskrift: Vest eller bluse med perlemønster fra boka "Babystrik 0-18 mdr av Susie Haumann
Garn: Royal Alpakka fra Dalegarn 
Pinner nr. 3
Størrelse:  18 mdr etter oppskrift = ca 4 år , jeg strikket genseren lengre enn oppskriften tilsa både på bol og ermer.





4 kommentarer:

  1. Kjempefin genser. Heldig er den som først vokser inn i denne :D

    SvarSlett
  2. Så fin, nu får jag nog snart hitta fram till stickorna, har en prinsessa som hade passat perfek ti denna :)

    SvarSlett
  3. Herlig!! Flott genser! Og vi deler nok strikkefilosofi; barn vokser; så så lenge det ikke blir for lite vil det kunne vokses inn i;) (alternativt få annen mottaker…)

    SvarSlett
  4. Takk for fine ord på bloggen min:) Nå driver jeg og ser meg rundt her hos deg, veldig mye fint å se her også! Spesielt det garnet i innlegget under så fristende ut, må jeg si! Fin fredag til deg:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.