søndag 19. januar 2014

Votten Gerdur


 Mønsteret til  denne votten står i Vantkalendern 2014 av Solveig Larsson. Fantastisk - for en herlig ide; å lage en kalender med et nytt vottemønster for hver måned i året!

 Hun har latt seg inspirere av gamle strikkemønstre fra øyer; fra Island i vest til Runø i øst.
Akkurat dette mønsteret kommer fra Island, og er inspirert av strikkede innleggssåler.
Tenk deg det - innleggssåler! Jeg tviler på at det er noen som i år 2014 strikker innleggsåler av slikt kaliber, med så mye mønster der ingen noensinne får øye på det.
Mønsteret var greit å strikke, men jeg synes tommelen ble litt klumpete helt nede ved roten. Kanskje for mange masker eller bare min mangel på erfaring.
Tomlene er fremdeles den største bøygen ved vottestrikk, og jeg skjønner at her er det mye å lære.
At det finnes flere varianter, eller måter å lage tomler på er sikkert en stor fordel.
Konstruksjonene på de forskjellige tomlene gjør det mulig å finne sin favoritt eller velge den tommelen som passer best for den enkelte vott.
Jeg har lite erfaring og trenger mer trening, men etterhvert finner jeg vel ut av fordelene og ulempene ved de forskjellige.



Vottene er strikket i Rauma finull på p nr.2,5 på håndleddsdelen. Jeg la opp litt færre masker og strikket en liten vrangvord før jeg startet mønsterstrikken. Jeg liker når denne delen på votten sitter litt stramt til armen og ikke er for løs. Resten av votten er strikket på p nr.3.

11 kommentarer:

  1. Så fine votter. Herlige farger!

    SvarSlett
  2. Nydelege vottar, i ein stilig farge-kombinasjon! Solveig Larsson er ei inspirerande vottemønster-dame ja! Som du veit har eg strikka hennar "Rosenvante", der var det heller ikkje vanleg mansjett i starten, så eg valde å setje inn dette sjølv. Eg har ikkje fått sett i "Vantkalendern 2014" enno, men no blir eg veldig nysgjerrig - eg klarer heller ikkje å finne så mange foto frå dette heftet, heller ikkje på Raverly. Du får strikke fleire, og presentere for oss!

    SvarSlett
  3. De var veldig pene synes jeg! Du er flink :)
    Ha en fin kommende uke. Klem

    SvarSlett
  4. Fint mönster, ovanligt stort men klädligt. Tummar är och förblir en utfordring :)

    SvarSlett
  5. Så fine de var :) Det var en lur kalender, har ikke vært borti den.
    Ønsker deg en super uke!

    SvarSlett
  6. Åååå så vakre de var, nydelig fargekombinasjon. Hilsen Beth

    SvarSlett
  7. Så fine votter! Og så stilige farger du har kombinert!

    SvarSlett
  8. Fantastisk votter har du strikkt. Deilig mønstert. Dessverre jeg kan kjøpe votterkalender her ikke.
    Jeg hadde begynnt å strikke votter i fjor og må si det gjøre vanedannende :-) I alle fall jeg gleder meg med nytt prosjekter.
    Ha en riktig fin uke. Hilsen og klem fra Viola

    SvarSlett
  9. Flotte votter, må jeg si! Likte fargene godt også - kanskje jeg "stjeler" dem...

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.