fredag 22. november 2013

Fuglemat

I natt har vi hatt minusgrader for første gang i år.
Sola skinner og får det til å glitre som i perler på både gress og løv, det er fantastisk vakkert så lenge det varer. Skulle gjerne tatt noen bilder, men kameraet mitt er til reparasjon og det blir ikke helt det samme med telefonbilder.
Fuglene flyr i skyttelstrafikk mellom diverse matstasjoner og forsyner seg godt. De trenger mye mat for å klare seg gjennom kalde vinternetter og dager.
Det er enkelt å lage næringsrike og gode meiseboller selv, og så er det morsomt.
Jeg pleier å bruke tomme melkekartonger, gamle kopper eller annet som det går greit å ha varmt fett i.
Smelt fett, f.eks smult eller kokosfett i en gryte og bare  pass på at det ikke blir for varmt. Brannfarlig!
Når det er flytende tar jeg gryta vekk fra varmen og rører inn solsikkekjerne, nøtter, tørket frukt, div. frø og kokos. Det må stå en liten stund og stivne før det helles i formene.
Formene er gjort klare på forhånd med hyssing til oppheng som er surret rundt en liten kongle. Jeg har funnet ut at det lønner seg å feste hyssingen i noe mer enn bare fettet for at den skal holde lengre og ikke gli så lett ut, særlig hvis jeg vil fjerne "støpeformen" før jeg henger fuglematen ut. Kongler er supre fordi de har "mothaker" som hjelper til med å holde det hele og når maten er spist ser det ikke så stygt ut som jeg synes det gjør med de grønne posene på kjøpte meiseboller, og veldig ofte kan de brukes flere ganger.


Hvis du fjerner "støpeformen" må du regner med at maten forsvinner fort hvis det bor noen skjærer i nærheten. De er glupske og forsyner seg grovt samtidig som de med glede river ned hele "meisebollen".

I år har vi hatt mange forskjellige fugler innom, og det er alltid like gøy å se hvem som kommer, og det blir liv i en hage som ellers er ganske død på denne tiden av året. Nå venter jeg med spenning på om ikke spettmeisa snart finner ut at her er det mat å få. Den pleier være her vinterstid, men ennå har den ikke dukket opp her hos oss.

6 kommentarer:

  1. Spettmeisen er her :D Uvanlig mange så langt i foringsesongen. Det er morsomt å lage maten selv. Jeg og skjæra har stadig kamp om å finne lure løsninger.

    God Helg!

    SvarSlett
  2. Jeg lager også hjemmelaget fuglemat, og bruker også halve melkekartonger til det. Fuglene elsker hjemmelaget mat!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Det er koselig å lage fuglematen selv. Jeg pleier også å gjøre det hver vinter. Takk for tipset om å bruke kongler. Jeg pleier å bruke en liten pinne, som jeg fester tråden til slik at den ligger tvers over i bunnen,men kongler høres jo enda smartere ut :) Noen ganger har jeg laget store i kakeform, med et rundt hull i midten. Da skal jeg si deg småfuglene har fest; der er det plass til mange om gangen :) Små gleder kanskje, men livet består av flest hverdager og det gjelder å nyte dem :)

    SvarSlett
  4. Så bra med fuglemating! Hakker du nøttene, eller serverer du dem hele? Og hva med havregryn?
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hakker nøttene litt hvis de er store, valnøtter f.eks, men det er ikke nødvendig. Det hender jo at fuglene flyr avgårde med hele nøtten hvis de kan, men det synes jeg ikke gjør noe. Havregryn bruker jeg ikke, det sies at de sveller for mye i en liten fuglemage. Og så er det viktig å huske på at det ikke brukes salte nøtter.
      På felleskjøpet får man kjøpt mye fint til fuglemating, blant annet usalta peanøtter.

      Slett
  5. Så flott med hjemmelaget fuglemat, det tror jeg at jeg må prøve også:-) God helg! Hilsen fra Marianne

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.