torsdag 5. mars 2015

Gull og gråstein

Hvor stammer uttrykket å lage gull av gråstein fra?
Jeg vet ikke hvem som sa det første gang, eller i hvilken sammenheng uttrykket oppstod, men jeg har en klar oppfatning av hva det betyr.
Den som klarer å skape noe verdifullt av noe som ikke regnes som særlig verdifullt gjør gråstein til gull.
Eller den som skaper noe ualminnelig av noe som er alminnelig gjør det samme.
Det kan sikkert sies på mange forskjellige måter, men meningen er den samme; noe nytt og bedre skapes av noe gammelt og verdiløst.


Jeg har strikket et par votter i grått og gult. De minner meg om gråstein og solens gullaktige lys,  derfor navnet : Gull og gråstein.
 Det er ingen sammen heng mellom det å gjøre gull av gråstein og mine strikkevotter, bare likheten i ordlyden. Det kunne sikkert filosoferes over og skapes en mening, men det hopper jeg over.


Gråstein er vakkert. Om det virkelig er gråstein i naturen rundt meg der jeg går tur både titt og ofte eller om det egentlig burde kalles noe helt annet hvis jeg hadde spurt en geolog vet jeg ikke, men det er uten betydning for meg akkurat i dag.
Fjellet og knausene, svabergene og knattene rundt meg er stort sett grå i mange nyanser.





Vottene er strikket etter en oppskrift av Tori Seierstad som heter Soria Moria.
De er konstruert på en måte jeg aldri har sett før, omgangene begynner midt inne i håndflaten og  ikke i siden på vottene slik det vanligvis gjøres. Dermed blir fellingene  som vanligvis ligger i begynnelsen og slutten av pinnene midt inne på pinnen istedet.
Jeg strikker votter på to rundpinner og får fellingene midt inne på hver pinne. Det var ganske smart å gjøre det på denne måten for da ble det lettere å stramme tråden passe mellom fellingene og kantene blir penere. Dessuten er det alltid moro å prøve ut nye måter å gjøre vante ting på. Kanskje en måte å skape gull av gråstein på?
Jeg har brukt Rauma finull garn og pinner nr 2,5 til vrangbord og nr, 3 på resten av votten.

8 kommentarer:

  1. Kjempefine votter, i flotte farger!

    SvarSlett
  2. Så fine votter - tøffe farger du har brukt! Morsomt å få litt variasjon i teknikken, med tanke på at omgangen starter midt bak på votten.

    SvarSlett
  3. Fantastisk var votter - Soria Moria - med grå og gull... super farger. Tori Seierstad har vakre mønster. Jeg strikkte også Soria Moria - blå og rød og votter - Hjemmelige hagen - . Herlige bilder du viser... mimre for meg til Vestlandet og ferie :-))
    Kos deg. Ha en riktig god helg i vakre naturen. Hilsen til deg fra Viola

    SvarSlett
  4. Vakre farger, som alltid! Du har en nydelig fargesans.

    SvarSlett
  5. Du gjorde vottene til noe virkelig flott med dette fargevalget! Mønsteret er ikke bare gråstein i utgangspunktet, men dette ble jammen gull:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, mønsteret er slett ikke gråstein hvis man med gråstein mener noe som er lite verd. Tori lager så utrolig mange fine mønstre og dette er så avgjort et av dem :)

      Slett
  6. Flotte votter og flotte bilder! Dette var en deilig bloggpost å komme over :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.