onsdag 3. desember 2014

Oppover, nedover og bortover eller sokker i alle retninger om du vil


Sokker for eller i alle retninger!  Jeg har strikket noen oppover dvs nedenfraogopp,  noen nedover som er oppefraogned og noen bortover som er strikket rett bortover med etterpåhæl og de kan du jammen meg velge om du vil strikke oppover eller nedover. Det er nesten så man kan går seg vill i alle sokkeretningene, men heldigvis er det lett å holde retningen når man bare får begynt å strikke. Jeg har jammen meg en gang strikket sokker sidelengs også og det skulle ikke forundre meg om noen ha laget en oppskrift hvor man starter med hælen. Noen som vet?

Men hva er så best?
Tja, det er vel med den saken som så mange andre, det kommer an på.
Det komme an på hva du ønsker, dvs hvor mye arbeid du vil legge i dem og kanskje også en smule på strikkeferdighetene dine. Ikke misforstå, sokker er IKKE vanskelig å strikke, men de aller, aller enkleste og kjappeste er etter mine erfaringer bortoversokker med etterpåhæl. Det er også de med dårligst passform etter min mening, men som sagt det kommer an på..... Nå har jeg strikket meg noen par med bortoversokker og funnet ut at de blir best hvis jeg legger ut noen masker før jeg gjør plass til hælen og så feller igjen noen omganger senere. Det er fordi vi trekker litt mer rundt hælområdet enn vi gjør lengre ut på foten og på den måten blir fasongen og passformen bedre, men fremdeles er de enkle å strikke.
Sokkene på bildene her er strikket bortover, nedover og oppover og har hjulpet til med å redusere garnlageret mitt samtidig som jeg har fått fylt opp i gavekurven. Det er en kurv hvor jeg legger småplagg som gies bort til de i familien som ønsker og hvor de selv kan plukke ut det de vil ha.
I fall du skulle lure på det så er, hvis du ser på det første bildet, de to første parene fra venstre strikket oppefraogned, de neste fire parene er strikket nedenfraogopp og de siste to parene er bortoversokker nedenfraogopp.


7 kommentarer:

  1. Så mange fine sokkepar! Unike på hver sin måte, uansett i hvilken retning de er strikket :) Det grå paret med røde detaljer falt jeg for :)

    SvarSlett
  2. Her var det mange fine sokker, jeg ble helt ør bare av å lese om de.........Herlig å bruke opp restegarn også.
    Ser ut som du koser deg!
    Ha en fin torsdag.
    Klem fra Signe.

    SvarSlett
  3. Jeg lurer veldig på hva en bortover-sokk er? Fin samling sokker, og mange fine julegaver!

    God torsdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Bortoversokker er bare noe jeg fant på for de sokkene som jeg strikker med etterpåhæl. Da strikker man jo bare rett "bortover" så lang som sokken skal være og så lager man hælen helt til sist. D): Håper det hjalp som forklaring.

      Slett
  4. Ja, her var det masse flotte sokker! Ha en herlig helg!

    SvarSlett
  5. Her var det mange fargerike og flotte sokkar :) Heldige dei som får dei.

    SvarSlett
  6. Det finnes faktisk en oppskrift som starter med hælen, tro det eller ei :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.